KTHMTK

Fängslande på fortet


Den 26 maj 2019 gjorde Motor- & Teknikklubben ett besök på fortet Oskar-Fredriksborg, beläget på Rindö. Dess uppgift var en gång att förhindra fientliga skepp att ta sig genom Oxdjupet och in till Stockholm. 

Bild 1. Det var gott om plats på parkeringen, ty endast sex av klubbens medlemmar deltog. Soffliggarna får verkligen ånga sig, ty det blev ett mycket intressant besök!

Bild 2. Då fortet byggdes under andra halvan av 1800-talet hade man tydligen resurser till att även tänka på det estetiska. Befästningen var bemannad och beväpnad till 1930-talet. Statens fastighetsverk tog över den vid det laget förfallna fästningen år 1994, och har sedan dess utfört en del renoveringar av anläggningen. 2002 blev Oskar-Fredriksborgs fästning förklarat byggnadsminne.

Bild 3. Kraftstationen togs i drift redan 1910, och försörjde fortet med elenergi. Då befästningen övergavs lämnades kraftstationen under flera decennier att förfalla i en mycket rostfrämjande miljö. Ett gäng frivilliga har lagt ned ett enormt arbete på att sätta anläggningen i stånd igen. Nu har man två körbara dieselmotorer med tillhörande generatorer och kringutrustning.

Bild 4. En av dieselmotorerna med tillhörande 110 V likströmsgenerator. Denna är tvådelad och ger summa 88 kW.

Bild 5. Vår guide Lasse Carlsson vid den ena generatorn. Den moderna pulsgivaren på generatoraxeln avses användas för att registrera motorns p/V-diagram.

Bild 6. Generatorernas märkskylt. Företaget blev så småningom mer känt som ASEA, nu ABB.

Bild 7. Motorern är trecylindrig, med en slagvolym på 85 liter, borrning och slag, 290 x 430 mm! Den ger 135 hk vid 260 hvarf / minut. Motorns vikt är 15 ton. Rejäla vipparmarna till den överliggande kamaxeln! 

Bild 8. AB Diesels Motorer gick samman med Nya AB Atlas år 1917 och bildade Atlas Diesel AB. Företaget sålde dieselmotortillverkningen 1948 till Nohab och koncentrerade sig på tryckluftsprodukter. 1956 bytte man namn till Altas Copco.

Bild 9. Motorn startade på första försöket, och dess hvarf-talsregulator ställde snällt in varvtalet på 260 v/min.

Bild 10. Smörjapparaten ser till att alla rörliga delar får den olja de behöver.

Bild 11. Kamaxel och vipparmar modell 1910. Notera att kontakten sker med rullar, som på Ferrari år 1947… 

Bild 12. Besöket avrundades med en tur runt delar av fortet. 

Bild 13. Lite renovering, och detta blir en fin bostad, med utsikt över Oxdjupet mot Värmdö.

Den som vill veta mer rekommenderas att besöka www.ksof.se.(Kraftstationen är inte tillgänglig för besök utan överenskommelse i förväg.)
Text, Björn Sandberg. Foto, författaren och Kenneth Runevald.

Här är en video från starten av motorn

Här är fler bilder från besöket tagna av Johan Hugogård

Här lite filmer från besöket tagna av Johan Hugogård