KTHMTK

Fordonsträff 2017

Fordonsträffen 2017.

Den 10:e september 2017 samlades ett gäng tappra medlemmar på KTH, där klubbens traditionstyngda fordonsträff åter gick av stapeln. För att underlätta körning med entusiastfordonen, utan tullar och köer, hölls mötet denna gång på en söndag.

Bland de första som anlände var Ordförande Kurt, i sin magnifika Rolls Royce.


1. Bekväm långfärdsvagn för ägare och upp till tre passagerare.

Denna 2.3 ton tunga och 5.2 meter långa bil från 1970 har kort och gott beteckningen Rolls-Royce Silver Shadow Two-door Saloon Mulliner Park Ward, och är lika komplicerad som namnet är långt. Vad sägs t.ex. om två helt separata bromssystem? Fram finns två bromsok per hjul, bak ett ok uppdelat i två oberoende delar. Det ena systemet betjänas av ett konventionellt vakuumservo, det andra arbetar med bilens högtryckhydraulik som även betjänar fjädring mm.

2. Kurt försöker förklara hur man kan ge sig till att skaffa en Rolls Royce.

Stefan Kalmar anlände med ett fordon, maximalt olikt Kurts:

3. Stefans Blimo X-100 uppvisar lätt understyrning i Brinellvägskurvan.

Vid närmare skärskådande visade sig fordonet, som är eldrivet, ha många tilltalande egenskaper. Skattefritt, får köras och parkeras precis överallt. Det är t.o.m. utrustat med s.k. wheelie-bars, som förhindrar fordonet att slå runt bakåt vid häftigt elpådrag!

4. Stefan uppmuntrade deltagarna att ta en provtur! Här får Christer en genomgång före körning.

Denna gång var tvåhjulingarna i klar minoritet, men Bosses BMW har prestanda och finesser nog för ett helt gäng simplare motorcyklar.

5. Projektil på hjul…

Församlingen gladdes då Johan anlände, till tänderna rustad med grill, korv, dricka och alla tänkbara tillbehör.

6. Vår grillmästare hade ännu en gång lyckats införskaffa precis allt som behövdes! Imponerande.

– Men, vad är nu detta? Innan ens grillen hunnit tändas utsattes vi för ett angrepp av Makterna:

7. En av KTH:s väktare uppenbarade sig, och efterfrågade tillstånd för vår verksamhet… Han lät sig inte imponeras av våra P-tillstånd från Akademiska Hus, men Bosse, med sitt förflutna inom KTH Säk., lyckades till slut utverka godkännande från DSB, De Som Bestämmer. Pust!

Magnus, som är en äkta Lancista, kom med en bil, vars namn nära nog matchar Kurts RR: Lancia Beta Monte-Carlo Carrerra Messicana.

8. Bilens historia är en smula komplicerad, men bilen är i det skick den togs fram för att fira Lancias framgångar i den legendariska landsvägstävlingen i Mellanamerika, Carerra Panamericana 1953. Detta extrema landsvägslopp vanns då av Juan Manuel Fangio, som i sin Lancia, på vanliga landsvägar, tillryggalade drygt 300 mil med en snittfart på 170 km/h!

Som brukligt utsattes träffdeltagarna för en tipspromenad, av den typen som frestar på hjärnan mer än fötterna.

9. En del frågor var helt uppåt väggarna.

Då svaren granskats av en helt omutlig Björn, visade det sig, föga överraskande, att Lars Jansson prickat in 17 rätta svar, betydligt fler än konkurrenterna. Grattis till ännu en seger!

Efter denna hjärngympa smakade Johans grillkorvar utmärkt!


10. Korveria Hugis, Brinellvägen 74.

Men, vän´t lite nu, hade Björn ingen Alfa med sig? – Nej, jag hade rekryterats som chaufför i Kurts Rolls Royce. En spännande upplevelse… Rattkransen har en diameter som en kraftig svetstråd och styrningen är helt befriad från all återkoppling om vad bilen håller på med. Man styr inte med ratten, man pekar ut en föreslagen kurs, och hoppas på det bästa…

BS


11. Säg omelett!