KTHMTK

MTK tågar till Roslagsbanan! – sep 2018

Den 11 september 2018 samlades ett sjuttontal tågintresserade MTK-medlemmar i ett lokstall på bangården vid Stockholms Östra. I detta huserar Roslagsbanans Veterantågsförening, RBV. Just nu var man i slutfasen av ett mångårigt renoveringsprojekt, en motorvagn som skulle köras i trafik bara några dagar efter vårt besök. Trots detta tog sig ett antal föreningsmedlemmar, med Mikael Hillbo i spetsen, tid att visa oss runt, och besvara mer eller mindre relevanta frågor.

Vi fick veta att spårvidden på Roslagsbanan är tre fot, vilket omräknat med den gamla svenska fotdimensionen 297 mm blir 891 mm. Den engelska foten är något längre, vilket vållade avsevärda problem för ett bolag i Bergslagen som inte tänkt på detta då man beställde lok från England, men byggde banan efter svenska fötter…

Bild 1.

Mikael Hillbo, som är maskinchef på RBV, förklarar hur det kan vara möjligt köra 100 år gamla tågsätt på dagens spår.

Bild 2.

Några av besökarna, uppmärksamt lyssnande.

Bild 3.

Anders Lindquist anlände rustad för alla eventualiteter.

Bild 4.

Motorvagn X2p 33 – SRJ 16. Byggdes 1918 av ASEA, konverterades 1946 till likspänning 1500 V. Effekt, 260 kW, tjänstevikt 30 ton. Max tillåten hastighet, 60 km/h.

Bild 5.

Rejält, tryckluftsdrivet signalhorn. De gul/röda ”semaforerna”, som tidigare fanns på de flesta lok/motorvagnar, indikerar vilket som är framåt på ekipagen. Underlättar ordergivningen vid rangering.

Bild 6.

Uselt foto, men originalet var inte särskilt tydligt heller. På denna plansch finns enligt uppgift motorvagnens fullständiga kopplingsschema!

Bild 7.

Vagnens el-central. Här finns allt som behövs för att styra framfarten.

Bild 8.

Såväl in- som utsida har återställts i ursprungligt skick, ett enormt arbete. Trots att detta är en 2:a-klassvagn sparade man ingen möda på det estetiska. Teak-panelen på utsidan kan man ana på bild 4-5.

Mer om Roslagsbanans Veterantågsförening kan man finna på deras hemsida: http://www.roslagsbanan.com

 

BS