KTHMTK

Studiebesök på Pythagorasmuséet 2011

Den 18 maj 2011 åkte Motor- & Teknikklubben till Norrtälje, för ett besök på den gamla Pythagorasfabriken, nu ett Industrimuseum. Här följer några bilder från den mycket trevliga kvällen.

 

 (Fotografer, Anders Hedborg & Lars Sääf, text Björn Sandberg)

Anläggningen ligger mycket nära Norrtälje centrala delar. Bilden från museets hemsida.

Fabriksbyggnaden i kvällsbelysning.

En förväntansfull skara får en kort introduktion av Fred Andersson, bild 4, utan vars mångåriga och outtröttliga insats denna teknikhistoriska skatt förmodligen gått förlorad för alltid.

Fred drog med van hand igång denna gamla trotjänare, en Fram tillverkad 1913. Den levererar 8 hästkrafter vid 450 rpm. Skulpturen bakom motorn är en kylare. Motorns kylvatten leds upp i det centrala röret och rinner efter snörena ned i baljan, och avger värme under färden. Den röda luckan är Freds uppfinning, ett effektivt sätt att få stopp på motorn, om den skulle börja rusa okontrollerat, något som kan hända, och har hänt tändkulemotorer.  Genom att öppna luckan tappar tvåtaktsmotorn all vevhuskompression, och stannar.

En tändkulemotor har alltför låg kompression för att tända bränslet utan hjälp. Före start måste kulan där förbränningen äger rum värmas upp med en blåslampa. Bränslet kan vara nästan vad som helst, torskleverolja, majsolja, rapsolja, palmolja, jordnötsolja eller varför inte smör.

Fabriken tillverkade fler produkter än motorer, t ex denna supportsvarv.

En planskiva, med ämnet till en vevaxel upplagd för kontrollmätning.

En rejäl plansvarv, driven med flatrem från taktransmissionen, bild 10. Här bearbetas ett svänghjul. Fabriken var igång till början av 60-talet, men den sista verktygsmaskinen införskaffades runt 1930…

Fred berättar om bearbetning av cylinderlopp i detta arborrverk.

Pythagorasfrabriken framställde sin egen elektricitet, med egen generator, driven av en tändkulemotor, vad annars? Här förbereder Fred start av maskinen från 1932, som levererar 40 hk vid 400 varv/min.

De flesta produkter som framställdes i fabriken finns fortfarande dokumenterade i ritningsarkivet! Denna ritning på ett cylinderlock fanns i verksta´n, kanske någon har beställt en reservdel till sin R10-motor?