KTHMTK

Gokart med MTK 2016

Gokart med MTK!

Det borde varit ett högriskprojekt att ordna gokartkörning i mitten av september. Vi kunde haft fem graders temperatur, blåst och regn. Men hösten 2016 var inte som andra, och onsdagen den 14:e bjöd på sommartemperatur och sol!

Perfekta förhållanden alltså för de nio körsugna medlemmar som samlades vid Järfälla Hyrkart för att i kamp mot naturlagarna manövrera de små tävlingsbilarna runt den knixiga banan, så fort man förmådde.

En gokart är en renodlad racingbil, utan något som helst onödigt. Stol, ratt broms- och gaspedal. Motorerna var av Hondas fabrikat, fyrtaktare på 270 cc och ca 9 hk. Låter inte så mycket, men det medger en fullt acceptabel acceleration och en toppfart på 80 km/h, vilket känns som det dubbla då man sitter helt öppet några cm över asfalten. Fjädring saknas och styrningen är oerhört direkt, vilket kräver lite tillvänjning. Bromsen tar endast på bakhjulen, som är fast hopkopplade, ingen differential. Däcken är omönstrade ”slicks” vilka behöver lite uppvärmning för att ge bästa grepp.

De nio deltagarna fick en kort genomgång av förutsättningarna, vi tilldelades bilar och släpptes ut på banan. Först fri träning, för att lära hur den mycket krokiga banan såg ut. Därefter följde två kvalificeringsheat som avgjorde startordningen i den Stora Finalen.

Hela övningen tog ca 1 timme, och finansierades till hälften av klubben, hälften av deltagarna. Efter målgång i finalens 10 varv var alla trötta och ömma både här och där, men mycket belåtna! Detta är bilkörning i sin mest renodlade form.

– Vem som kom först över mållinjen? Se bilden från prispallen!

Text Björn S, foto Reza K, Mats B och Lars A.

Fartvidundren uppställda, allt är lugnt än så länge.

Formelbil finns, förare söks!

Vår tävlingsledare går genom flagg- och handsignaler inför körningen.

 

MTK Racing Team, klart för start! Medelåldern något högre än i dagens Formel 1-stall.

Den medaljerade tättrion på prispallen, endast champagnen saknades!